суббота, 20 ноября 2021 г.

Радимо також використати при плануванні роботи у 2022 році

 

ОДНІЄЮ З НАЙБІЛЬШ АКТУАЛЬНИХ ТЕМ У 2022 РОЦІ 

ЗАЛИШАЄТЬСЯ: ПРОМОЦІЯ КНИГИ ТА ЧИТАННЯ

Президент України підписав Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо державної підтримки сфери культури, креативних індустрій, туризму, малого та середнього бізнесу у зв'язку з дією обмежувальних заходів, пов'язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)». У цьому законі заначено, що одними з основних напрямків роботи у 2020-2022 роки є розвиток (підтримка) книговидання, бібліотечної справи, промоції читання. Міністерство культури та інформаційної політики визначило цілі на 2021-2022 роки щодо розвитку книговидавничої справи. В Україні зараз працюють над розробкою програми з промоції читання. Міністр культури та інформаційної політики Олександр Ткаченко зазначає, що в Україні криза читання і необхідні спільні з книговидавничою галуззю та бібліотеками зусилля щодо виходу з цієї кризи. У зв’язку з цим, рекомендуємо бібліотекам розробити та реалізовувати програми з популяризації книги та читання бо це було, є і буде одним з пріоритетних напрямків роботи бібліотек на наступні роки.

На наш погляд, основними завданнями програми розвитку читання є:

 Об'єднання зусиль і можливостей фахівців у галузі освіти, культури, засобів масової інформації, керівників адміністрацій міст, районів, селищ, ОТГ для залучення населення до книги й читання;

 Створення умов щодо підвищення якості бібліотечних послуг у просуванні читання й книги;

 Впровадження інновацій в бібліотечну роботу із залучення до читання.

Методи реалізації програми:

 розробка технологій і методів залучення до читання;

 проведення навчальних заходів для бібліотекарів;

 активне залучення мешканців громади до читання;

 впровадження нових послуг у практику;

 організація спільних акцій і кампаній з просування читання;

 партнерство в проведенні творчих конкурсів;

 цілеспрямоване комплектування фондів;

 вивчення запитів і інтересів цільових читацьких груп;

 реконструкція внутрібібліотечного простору;

 використання інформаційних технологій.

РЕКОМЕНДАЦІЇ щодо написання програми з популяризації читання (приклади назв):

«Читай без обмежень», «Читай. Краще. Дитяче. Сучасне!», «Книжковий період», «Я читаю книгу…», «Велике читання», «Зростаємо разом з книгою», «Територія читання», «Читання - теж імідж», «Бібліотека обличчям до сім’ї/молоді», «Зірки читання Прем’єр - ліги», «Граємо. Навчаємось. Читаємо.», «Книжкова команда» інше.

Розвиваючі програми з популяризації читання: «Молодь читає», «Книга. Молодість. Успіх.», «Літературний Етно-Круїз» (знайомство з літературою національних меншин), «Ти не один у світі» (програма з промоції читання для дітей з інвалідністю).

Мобільні бібліотеки: це може бути проєкт направлений на підвищення читацької активності серед мешканців сіл/селищ де немає бібліотек, віддалених населених пунктів, сірої зони тощо:

«ЛітературнийБус – Радість читання», «Книго-ноша на колесах», «БібліоБусТека» (дитячі іграшки, книги, настільні та розвиваючі ігри, послуги з користування Інтернет, Скайп, інше).

Рекомендуємо деякі форми, які можна включити до програми: поради читачам «Читати захопливо!», літературні розкопки/гра-пошук «У хатинці на курячих ніжках» - казки (екскурсія по книжковим полицям бібліотеки тощо); спільно з краєзнавчим музеєм/відділом: «Знай свою малу Батьківщину» (історія вулиць і визначних пам'яток міста); літературно-екологічна подорож «Заповідними стежками»; книжкові виставки «Пори року із книгою», «Сезоні читання»; година-суперечка для підлітків «Що читає мій кумир»; презентації улюблених книг земляків; зустрічі/онлайн з письменниками України та регіону; «Я до вас пишу...» - бенефіс епістолярного жанру; онлайн/«Школа Читача», «Школа альтернативного читання»; літературні мандри/онлайн «Дотик до класики», «Читаючи майстрів української/світової прози»; бібліо-шоу «Загадки мініпутів» (за книгою Л. Бессона «Артур і мініпути»); костюмована імпреза «В гостях у Рудого Панька», літературно-музична бібліохвиля «Мелодії ночі»; імпровізована картинна галерея «Вернісаж емоцій»; дайджест з нових фантастичних фільмів «Казки на ніч», творчий тест на уважність «Для тих, хто не дрімав», релакс-кімната «З книгою наодинці», обмін-бюро «Книжковий бартер», діагносткабінет «Емоційний барометр», розповіді про найстрашніші історії зі свого життя, експрестренінг «Я нічого не боюся», літературний квест та інше.

АКЦІЇ:

Акції «Тиждень книги» та «Тиждень дитячої книги»;

Акція-реклама «Бібліотечна пошта», надруковані бібліотечні листівки з текстом: «Я думаю, що тобі сподобається книга тому що...» - вказати адресата та відправника;

Акція «Бібліотечний десант», «Книжковий день». Мета: вийти за межі бібліотеки, максимально наблизитися до потенційних читачів;

Акція «Живі книги», «Живі письменники» - зустрічі з цікавими людьми, авторами книг, поетами;

Акція «Читання як фактор соціального успіху», «Впливові люди про впливові книги», «Успіх із книгою», «Лідер, який читає» - за участю відомих людей з числа мешканців громади;

Вулична акція «Вірші в подарунок», уривки з текстами віршів та фактичною адресою бібліотеки та посиланням на її сайт залишати у громадських місцях, транспорті. Вуличні акції – «Зміїв (інша назва міста), час читати! Бібліотеки міста чекають вас!», «Читання – це пошук. Шукай себе, поки не зустрінеш», «Читання - свято душі. Зроби собі свято»;

Акція «щасливий номер» - це акція, в основі якої лежить лотерея. Протягом січня, після перереєстрації, кожному читачеві видається іменний номер, який потім бере участь в підсумковій лотереї. Призначається день підведення підсумків. У цей день читачам пропонується витягнути з скляної кулі 25 «щасливих» номерів, володарі яких отримують корисні призи: канцтовари, закладки для книг, книги та ін. Завдяки такій акції процес перереєстрації читачів прискорюється, у бібліотеки з'являються нові читачі.

«День письменника» автограф – сесія;

Дослідження/моніторинг:

«Читаюча аудиторія – надія нації», «Ти і твоя бібліотека», «Книга, читання, бібліотека у Вашому житті», «Хто Ви, наш читач?», «Моє хобі – читання!»;

Конкурси: Організувати та провести творчі конкурси: дитячого плаката – «Читай без обмежень», «Читаємо разом!», поетичних та прозових робіт – «Я - читаю, я – пишу», фотоконкурс «З життя тих, хто читає», «З книгою по життю», «Міс, Містер читання»;

Презентація аудіо-книг «Не хочеш читати - слухай!»;

Презентації книжкових інсталяцій/композицій «Книжкові метаморфози»;

Рубрика (онлайн) «Читання на кожен день», «День казки» інше;

Цикл літературних/читацьких дискусій «Право на читання», «Книги, які можуть стати супутниками життя»;

Фестивалі/книжкові толоки.

 

ОРІЄНТИРИ 2022 РОКУ І ПЛАНУВАННЯ

Треба розуміти, що план бібліотеки на 2022 рік може бути винятковим та гнучким, в залежності від того, яким саме питанням буде вирішено приділити найбільше уваги. Щоб бібліотеки залишалися актуальними, мислення, планування та увага повинні бути зосереджені не лише на книзі, абонементі та запитах, а й спрямовані до планомірного створення зв’язків з громадою, щоб працювати, ставлячи себе на місце користувача, враховуючи усі різноманітні сучасні соціально-економічні, освітні та культурні аспекти спільноти, і все це в умовах пандемії COVID-19, яка нажаль не вщухає.

З грудня 2019 року світ продовжує боротися з надзвичайною ситуацією міжнародного значення – спалахом коронавірусної інфекції COVID-19. Ситуація не покращилась, на часі активізація інформування користувачів про хворобу (як в режимі online, так і в offline: оновлення інформаційних зон, розповсюдження друкованих пам’яток, листівок тощо).

Актуальним залишається інформування населення щодо:

 дотримання встановлених вимог та правил адаптивного карантину, маркування регіонів і Онлайн-мапа епідемічних показників тут;

 алгоритму дій людей з симптомами захворювання, можливості пройти онлайн-тест на уточнення наявних або вірогідних симптомів захворювання тут;

 алгоритму дій сімейного лікаря, до якого пацієнт звернувся дистанційно і правила особистісної самоізоляції тут;

 роботи гарячих ліній для пацієнтів: Урядова гаряча лінія: 15-45, МОЗ: 0 800 505 201, ЦГЗ: 0 800 505 840;

 підготовки до ПЛР-тесту і в яких лабораторіях можна здати ПЛР і ІФА (перелік держлабораторій тут (перелік постійно оновлюється);

 переліку надавачів медичної допомоги, визначених для надання стаціонарної допомоги пацієнтам з COVID-19 за договором з НСЗУ https://nszu.gov.ua/e-data/dashboard/likarni-covid, https://nszu.gov.ua/ogoloshennya-pro-ukladennya-dogovoriv/dlya-medichnih-zakladiv/ogoloshenniavid-0605-pro-ukladennya-dogovoriv-pro-medichne

 курсів комп’ютерної грамотності для медичних працівників;

 користування ресурсом Є ЛІКИ; пацієнти не завжди знають про наявність безкоштовних ліків у їхніх лікарнях, завдяки ЄЛІКИ кожен українець може перевірити, які саме лікарські засоби є у його лікарні, придбані за бюджетні кошти - щотижневе оновлення кількості лікарських засобів забезпечує актуальність інформації.

умов перетину кордону; на сайті МЗС регулярно оновлюються статуси усіх країн, щодо заборони/дозволу в’їзду іноземців: https://tripadvisor.mfa.gov.ua/ 

 розвінчування фейків, маніпуляцій щодо ситуації з коронавірусом в Україні. Усі фейки про коронавірус є на сайті «По той бік пандемії» - на платформі вже зібрано понад 100 перевірених матеріалів про Covid-19.

Пандемія COVID-19 створила неочікувані виклики для бібліотек, які адаптуються до цих викликів та виробляють свої стратегії розвитку, зробивши стрибок у нові правила соціальної практики, але є виклики, які ми все ще маємо подолати:

- вплив безпрецедентних заходів безпеки, що необхідні для здоров’я наших громадян, на подальше функціонування публічних просторів бібліотек;

- цифрова нерівність населення;

- спроможність бібліотек на стале та успішне життя «в цифрі» та ін.;

- життя бібліотек після пандемії набуде нової якості.

Отже, ми маємо подумати:

- що бібліотеки та бібліотекарі можуть дати спільноті в умовах пандемії та фізичного дистанціювання?

- як після пандемії зміниться користувач бібліотеки та що стане пріоритетним для нього?

Не секрет, що сучасний користувач сьогодні хоче отримувати сучасну бібліотечну послугу (часто навіть не виходячи з дому та 24/7) і фахівці провідних бібліотек України та світу підсвідомо це розуміють, а пандемія COVID-19 лише прискорила цей процес. Сьогодні в соціальних мережах спостерігається неабиякий спалах творчості та винахідливості від бібліотек і бібліотекарів. Такі ініціативи розширили територію впливу бібліотеки, вийшовши за межі територіальної громади.

Враховуючи це - бібліотеки мають змінити орієнтацію: визначити пріоритети «на сьогодні» та «на майбутнє», відокремити найважливіше, з’ясувати, які навички, знання та завдання можуть допомогти швидко виконувати роботу дистанційно, здійснити ревізію можливостей та наявних ресурсів (трудових, технологічних, технічних тощо).

Рекомендуємо в плануванні роботи бібліотеки враховувати: (опанування нових форм та методів роботи, нові електронні сервіси).

КОРИСНІ ОНЛАЙН-СЕРВІСИ ДЛЯ БІБЛІОТЕКАРІВ

Онлайн-сервіси (інструменти) — це програми, які не вимагають установки на комп’ютер і працюють на віддаленому сервері («в хмарі»). Сучасному бібліотекарю неможливо обійтись без інформаційних технологій. Потрібно вміти та знати як ними користуватися. Тож представляємо вашій увазі деякі онлайн-сервіси, які допоможуть зробити вашу роботу яскравою та оригінальною.

1. Створення хмар слів власноруч. Добірка зручних і функціональних програм, за допомогою яких можна створити власні хмари слів за дизайном на будь-який смак. Режим доступу: https://naurok.com.ua/post/internet-resursi-dlya-stvorennya-hmar-sliv-vlasnoruch

2. Створення інфографіки. Режим доступу: www.thinglink.com . Це дуже простий інструмент, який дозволяє створити інтерактивний матеріал при мінімумі витрат. Є можливість додати посилання на фото на що завгодно : інше фото, відео, аудіо, на який будь сайт Використовуйте цей сервіс для публікацій збагачених інформацією фотографій на сайт або соціальних мережах Facebook, Twitter, Tumblr, Edmodo, Google+, Pinterest. Є додаток для смартфонів.

3. Створення ребусів. Під час проведення масових заходів для зацікавлення аудиторії доводиться включати загадки, ребуси. Особливо це актуально для дитячих бібліотек. Режим доступу: http://rebus1.com/ua

4. Генератор QR-кодів. На сайті qrcodes.com.ua кожний користувач може створити собі QR vCard персональну сторінку з контактами и QR-кодом.  Режим доступу: http://qrcodes.com.ua/ ще https://ru.qr-code-generator.com/ ;

5. Створення інтерактивних плакатів. Twiddla - це Інтернет-дошка для сучасного класу. Розмітьте вебсайти, графіку та фотографії або починайте малювати на порожньому полотні. Переглядайте веб-сторінки зі своїми користувачами або зробіть цей сеанс віддаленого навчання більш продуктивним, ніж будь-коли.  Режим доступу: https://www.twiddla.com/

6. Створення анімації, коміксів. Мальовані історії мають величезне число шанувальників і серед дорослих читачів. До того ж, раніше комікси були дійсно серйозним продуктом: для їх створення потрібні спеціальні навички і чимало часу. Тепер же зобразити свою історію може будь-який бажаючий користувач ПК. Режим доступу: https://uk.soringpcrepair.com/how-to-create-comics-online/

Комментариев нет:

Отправить комментарий